CrEATIVE THErAPY

CrEATIVE THErAPY

Categories

Doelen en voornemens voor 2017

Ik ben een lijstjesmeisje. Ik maak ze elke dag, ongeacht of ik werk te verzetten heb of niet. Ik heb de afgelopen jaren ontdekt dat ik heel diep vanbinnen erg lui ben als ik mezelf niet dagelijks een schop onder m’n kont geef. Door het maken van een lijstje met doelen en “nice to have’s” kan ik voorkomen dat ik zelfs na een week vakantie het gevoel heb dat ik er niets uit gehaald heb.

Op zo’n lijstje kunnen namelijk ook leuke dingen staan. Naast werken en huishoudelijke klusjes doen is het juist belangrijk om ook genoeg dingen in te plannen waar je zelf energie uit haalt. En ja, het is echt oké om af en toe een streep door je agenda te trekken en er in hoofdletters “NETFLIX” bij te schrijven. Die dagen horen er ook bij.

Maar ik maak ook jaarlijks een lijstje met doelen en voornemens die ik dat jaar wil behalen. En ik merk dat zo’n lijstje me gedurende het hele jaar gefocust houdt om te werken aan dat wat voor mij het belangrijkst is. En, achteraf kan ik er vaak met veel trots op terug kijken.

Een doel is voor mij iets tastbaars of meetbaars. Een doel kan zijn “wekelijks 10 kilometer lopen” of “tussen nu en 1 januari 2018 wil ik 1000km gelopen hebben”. Of gewoon “ik wil één jaar lang maandelijks één illustratie maken”. Het resultaat daarvan is dat je een jaar later ergens op een tellertje “1000” ziet staan en dat je 12 illustraties hebt om op terug te kijken. “Meer lopen” of “meer illustraties maken” zijn geen duidelijke doelen.

Een meetbaar doel kan je ook makkelijk opdelen in kleinere overwinningen waar je voor jezelf een beloning aan kan koppelen. Zo kan je afspreken dat je jezelf om de 200km mag verwennen met een nieuw hardloopitem of iets anders waar je blij van wordt. En kijk, dadelijk is het jaar nog niet eens goed van start gegaan of je hebt je eerste overwinning al binnen. You go!

Een voornemen hoeft niet strikt of meetbaar te zijn, maar is er juist om jezelf af en toe een duwtje in de goede richting te geven. Een voornemen kan zijn “in 2017 wil ik er alles aan doen om zo gezond mogelijk te leven”. Natuurlijk weet je dat dat niet altijd zal lukken, maar dat je er alles aan zal doen om in de buurt van die perfectie te komen is wel een mooi voornemen. Hoe weet je dan na een jaar of je daarin geslaagd bent? Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik geloof erin dat wanneer je vaak genoeg aan je goede voornemens herinnerd wordt, je er sowieso in bepaalde mate naar leeft.

Je doelen en voornemens duidelijk zichtbaar maken kan dus ook helpen om ze te behalen. Print het lijstje af en hang het ergens op een goed zichtbare plek, of maak een vision board om je voornemens nog extra te visualiseren. Gewoon doen!

Benieuwd naar mijn persoonlijk lijstje voor 2017? Daarop staat onder andere:

  • Mijn nieuwe blog de wereld in gooien. (Gezien je dit stukje nu aan het lezen bent mag je er van uit gaan dat het me gelukt is. Check!)
  • Ik wil er alles aan doen om het bloggen weer leuk te vinden en er een goede balans in te vinden. Betekent dit dat ik maar 1 artikeltje per week publiceer? Prima! Krijg ik het voor mekaar om na verloop van tijd dagelijks iets online te zetten? Nog beter, maar het moet vooral leuk blijven.
  • 3 extra gaatjes laten piercen in mijn oren. Klinkt voor jullie misschien als iets heel simpels, maar voor een schijtluis als ik verdient dit echt een plek op de lijst.
  • 500km lopen op één jaar tijd. Nog zoiets: voor de meeste hardlopers onder jullie is 500km vast weinig, maar voor mij is het véél. Ik ben in 2016 beginnen lopen en liep ongeveer wekelijks een rondje van 5km. Sommige weken sloeg ik over, andere weken ging ik bijna 3 keer naar buiten om te lopen, en mijn totaal na 1 jaar staat op 200km. 500km betekent dat ik wekelijks op z’n minst 10km moet lopen. Goed te doen, toch?
  • Ik wil er alles aan doen om zo gezond mogelijk te leven. Deze heb ik hierboven als voorbeeld aangehaald, maar komt dus vanop mijn eigen lijstje. In 2016 had ik heel veel buikklachten die met de nodige onderzoeken gepaard gingen en de conclusie is me intussen duidelijk: het moet veel gezonder en lichter. Ik ben er nu zo’n 2 maanden mee bezig, ben intussen 3kg afgevallen en ik voel me nu al een pak beter.
  • 65kg wegen. Dat betekent dat er nog 5kg af moet (en nu ga je natuurlijk snel tellen). Als ik me goed aan mijn gezonde voornemen hou denk ik dat ik deze langzaam maar zeker vanzelf binnenhaal.
  • 10 fictieboeken lezen. Niet onmogelijk, maar voor mij wel een hele klus. Ik ben iemand van de zelfhulp- en marketingboeken waardoor ik soms vergeet hoe fijn het kan zijn om jezelf af en toe te verliezen in een goed verhaal.
  • Mijn social media game op orde krijgen. Mijn Twitter en Instagram handles zijn al sinds jaar en dag @lyntje en het kan echt niet meer. Ik ben – toegegeven – al heel lang op zoek naar iets nieuws, maar alles lijkt al ingepikt. Ook ben ik zoooooo inactief op social media en terwijl iedereen praat over een detox vind ik het eigenlijk jammer. Dit jaar krijg ik de boel op orde, vind ik een leuke naam voor al mijn kanalen en word ik aanweziger. Promise.
  • Reizen reizen reizen. Over iets meer dan een maand staat er al een week Miami op de planning en we willen dit jaar sowieso nog naar Londen en New York. Ik wil van elke gelegenheid gebruik maken om even op reis te gaan, al is het maar net over de grens.

Naast dit lijstje heb ik nog een hele hoop doelen die ik op professioneel vlak wil binnenhalen, maar daar wijd ik binnenkort een andere post aan. Deze begint intussen iets té lang te worden. Ben ik de enige die heel fanatiek is met lijstjes? En, wat staat op jullie lijstje voor 2017? Ik lees deze zo graag op andere blogs, dus ik ben benieuwd naar die van jullie!

Schrijf een reactie

1 reactie

  • Linda

    Reageer

    Ik vind het ook altijd leuk om lijstjes met doelen van anderen te lezen én ik vind het leuk dat je weer bent begonnen met bloggen. Fijn om al meteen een puntje van je lijstje af te kunnen strepen ;) Ik heb op mijn blog 17 doelen opgeschreven voor 2017, mocht je het leuk vinden om dat te lezen.