In een eerder artikel werd het concept ‘gamification’ en zijn rol binnen de kinesitherapie reeds besproken, maar hoe zijn deze concepten nu toepasbaar in de dagdagelijkse praktijk? Wat zijn nu concrete voorbeelden van game design elementen en hoe kan ik deze elementen precies introduceren tijdens de therapie?
Om een antwoord te kunnen bieden op deze vragen zullen we in dit artikel gebruik maken van de Therapist Toolkit for Gamification in Therapy [1]. Deze toolkit heeft als doel een beknopt framework te bieden waarmee therapeuten aan de slag kunnen gaan. Door voldoende aandacht te geven aan de vier onderdelen van de toolbox kan de therapeut op een structurele manier game-design elementen introduceren binnen de (oefen)therapie.
De Therapist Toolkit for Gamification in Therapy formuleert volgende doelstellingen bij de gamification van therapie:
Game mechanics zijn de bouwstenen van een spelsysteem. Zij bepalen hoe een gebruiker kan interageren met het systeem.
Grote (Big Game) en kleine doelen (Little Game) bepalen. De kleine doelen werken naar de grotere doelen toe.
Rekening houdend met de persoonlijkheid en interesses van de patiënt.
Het ontvangen van een beloning doet dopamine vrijkomen in de hersenen. Dopamine bevordert de aanmaak van nieuwe synaptische verbindingen en dus ook het (motorisch) leerproces.
Autheurs
Jorn Ockerman Physiotherapist / Researcher
Jorn doet bij Creative Therapy onderzoek naar de toepassingen van innoverende technologieën, zoals Matti, binnen de revalidatietherapie.
Arno Penders CEO Creative Therapy
Met een verleden als onderzoeker aan UGent, deelt Arno graag zijn kennis over het toepassen van innoverende technologieën binnen de revalidatietherapie.