Pieter kwam enkele weken geleden terecht in een verkeersongeval waarbij hij een traumatisch hersenletsel opliep. Door dit letsel ontstonden uitvalsverschijnselen aan de rechterzijde van de romp en de rechterarm en pols. De revalidatie van zijn schouder en arm zorgde al voor significante verbeteringen, maar de kracht en functionaliteit van zijn hand blijven eerder beperkt.
Om de spierfuncties en activiteiten van de hand op een interactieve en motiverende manier te trainen, gebruiken de therapeuten ook Squeezi.
Bij het helikopter-spel kunnen specifieke bewegingen van de pols worden ingesteld als bewegingsparameters. Daarnaast kan met behulp van de druksensor in Squeezi ook specifiek geoefend worden op de algemene handknijpkracht en zogenaamde ‘pinching’ van de individuele vingers en duim.
Door de bewegingen op de juiste manier uit te voeren kan de positie van de bol op het scherm worden gecontroleerd. De hoogte van de bol wordt bepaald door een continue trage en aanhoudende beweging, of net door snelle herhalingen eenzelfde beweging. Deze bewegingsparameters kunnen doorheen eenzelfde spel worden aangepast via het pauze-menu zodat de Pieter steeds in de flow van het spel blijft.
Concreet wordt bij hem gekozen om te werken met de:
Algemene aangehouden knijpkracht
Gecontroleerde bewegingen
Alle bewegingsrichtingen worden samengebracht in dit spel. Door de Squeezi te beweging over de drie vlakken kan Pieter het doolhof zodanig manipuleren dat de bal richting de uitgang rolt. Door de verschillende bewegingsassen en de real-time feedback, stelt dit spel de therapeut in staat om de proprioceptie en controle van de pols verder te oefenen. De complexiteit van het doolhof kan eenvoudigweg worden verhoogd bij aanvang of tijdens het uitvoeren van de oefening.